Ο σχολικός εκφοβισμός χτυπά την πόρτα του σχολείου - Στ΄ τάξη - εργαστήρια δεξιοτήτων

Η Στ΄ τάξη ξεκίνησε την 2η θεματική ενότητα των εργαστηρίων δεξιοτήτων με το θέμα ‘’Ο σχολικός εκφοβισμός χτυπά την πόρτα του σχολείου’’.


Στο 1ο εργαστήριο αρχικά οι μαθητές και οι μαθήτριες κάθισαν σε κύκλο και συστήθηκαν με τον εξής τρόπο: ο πρώτος παίκτης είπε το όνομα του, ο δεύτερος είπε το όνομα του πρώτου παίκτη και στη συνέχεια το δικό του, ο τρίτος είπε τα δύο πρώτα ονόματα και μετά το δικό του κτλ. Μετά την πρώτη αυτή γνωριμία οι μαθητές και οι μαθήτριες πήραν ένα εικονικό μπαλάκι και το πέταξαν σε έναν συμμαθητή τους / σε μία συμμαθήτρια τους ζητώντας να πει ποιος/ποια είναι και τι του/της αρέσει να κάνει, καθώς και τι του/της άρεσε περισσότερο στη σημερινή ημέρα.



Στο 2ο εργαστήριο οι μαθητές και οι μαθήτριες χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες και έπαιξαν το παιχνίδι “Μάντεψε τον κανόνα” , έτσι ώστε μέσα από την ομαδικότητα και τη συνεργασία να καταλάβουν τη χρησιμότητα των κανόνων για τη λειτουργία της ομάδας. Στη συνέχεια έκοψαν χάρτινα ψαράκια, τα οποία τα έβαψαν και μέσα έγραψαν κανόνες με τους οποίους η ομάδα δε θα γίνει “μαλλιά-κουβάρια”.

 


Στο τέλος του 2ου εργαστηρίου η ολομέλεια της τάξης μάζεψε τους κανόνες και υπογράφτηκε το συμβόλαιο της τάξης.

 


Στο 3ο εργαστήριο οι μαθήτριες και οι μαθητές έγραψαν ανώνυμα σε ένα χαρτί λέξεις που τους στεναχωρούν και έπειτα έβαλαν τα χαρτιά μέσα σε ένα κουτί. Στη συνέχεια διάλεξαν μέσα από το κουτί κάποιο χαρτί και το διάβασαν στην τάξη, έτσι ώστε να αναγνωρίσουν τα συναισθήματα που προκαλούνται μέσα τους από τα λόγια των άλλων και να κατανοήσουν πώς επηρεάζονται από τα λόγια των άλλων. 
 

Έπειτα είδαμε ταινίες μικρού μήκους για την ενδοσχολική βία και παίξαμε ένα παιχνίδι ρόλων, στο οποίο οι μαθήτριες και οι μαθητές κατανόησαν βιωματικά το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού. 
 
 Στην αρχή του 4ου εργαστηρίου για να γίνει διασύνδεση με το προηγούμενο εργαστήρι ζητήσαμε από τα παιδιά να πουν 3 λέξεις σχετικές με το σχολικό εκφοβισμό, έτσι ώστε να διερευνηθεί και να αξιοποιηθεί η γνώση των μαθητών/τριών για το σχολικό εκφοβισμό. Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε ένα βίντεο στο οποίο μία παρατηρήτρια ενός περιστατικού ενδοσχολικής βίας ήταν αυτήν που βοήθησε την συμμαθήτριά της φανερώνοντας το περιστατικό στην εκπαιδευτικό, σκοπός της συγκεκριμένης δράσης ήταν να τονιστεί ο σημαντικός ρόλος που μπορούν να παίξουν οι παρατηρητές. Στο τέλος του εργαστηρίου τα παιδιά χωρίστηκαν σε μικρές ομάδες και η κάθε ομάδα πήρε εικόνες όπου εμφανίζονταν περιστατικά ενδοσχολικής βίας και ζητήθηκε από αυτές να περιγράψουν το πως νιώθουν τα πρόσωπα της εικόνας.
 

 
Στο 5ο εργαστήριο τονίστηκε ότι το πρόβλημα του σχολικού εκφοβισμού μπορεί να αντιμετωπιστεί και ότι αυτός που εκφοβίζεται μπορεί να τα καταφέρει καλά στη ζωή του. Παρουσιάστηκαν περιπτώσεις γνωστών ηθοποιών, τραγουδιστών και αθλητών, οι οποίοι παρόλο που δέχθηκαν εκφοβισμό, αντιμετώπισαν τον φόβο και κατάφεραν να πετύχουν στη ζωή τους. Στο τέλος του εργαστηρίου τα παιδιά πρότειναν τρόπους με τους οποίους ένα πρόσωπο που εκφοβίζεται μπορεί να αντιμετωπίσει τον εκφοβισμό.
 

 Στο 6ο εργαστήριο μιλήσαμε για τον διαδικτυακό εκφοβισμό (cyberbullying) και χρησιμοποιήσαμε το το Διαδραστικό Εκπαιδευτικό Εργαλείο του ΧΑΜΟΓΕΛΟΥ του ΠΑΙΔΙΟΥ. Στη συνέχεια συζητήσαμε εάν τα παιδιά έχουν πέσει θύματα cyberbullying και αναφέραμε τρόπους προστασίας και αντιμετώπισης τέτοιων περιστατικών. Στο τέλος συμβουλευτήκαμε τον οδηγό του safeline.gr τονίζοντας ότι θα πρέπει να ζητάμε βοήθεια από τη Δίωξη ηλεκτρονικού εγκλήματος σε περίπτωση διαδικτυακού εκφοβισμού. 
 

 
Στο 7ο εργαστήριο τα παιδιά έγραψαν σε χαρτί του μέτρου τα δικά τους συνθήματα για το σχολικό εκφοβισμό. 
 

Στο τέλος του εργαστηρίου τα παιδιά απάντησαν ένα ερωτηματολόγιο για να αξιολογήσουμε το που ήμασταν και που φτάσαμε.